Bali here we come!

's ochtends vroeg om 7.00 uur werden we in ons hotel in Kuala Lumpur opgehaald met de taxi om naar KLIA te vertrekken. We vlogen om 11 uur maar het was nog zeker 2 uur rijden naar het vliegveld. De jongens worden steeds beter in vliegen. Een vlucht van 3 uur draaien ze hun hand niet meer voor om :-). Lang leve de cadeautjes van oma, de werkboekjes, tekenspullen en de iPad! Verder wordt er even lekker geslapen. Op het vliegveld van Denpasar vinden we onze chauffeur met onze naam op zijn bordje tussen de Tientallen andere naambordjes. Na een autoreis van bijna 3 uur zigzaggend tussen de scooters door komen we aan in Candi dasa (oost Bali). Hotel met lekker zwembad uitkijkend over de zee met lief personeel. De jongens (en eigenlijk wij allemaal) zijn nogal gaar van de reis dus we gaan lekker even zwemmen.We zullen hier 6 nachten zijn dus genoeg tijd om de omgeving te verkennen.

2 september '17

De eerste dag doen we even helemaal niks. We hebben ontdekt dat de jongens even een dagje rust nodig hebben na een dag reizen. Lekker zwemmen en spelen. Chris en Dénise genieten van een massage en Dénise nog even extra van een manicure en pedicure. Even wat me-time :-)! 'S avonds lekker wat eten in het hotel.

3 september '17

Op zondag brengt de chauffeur ons naar het white Sandy beach. De autorit ging over een berg en de chauffeur maakte gebruik van een onverharde (lees nog niet gebouwde) weg. Hobbel de bobbel dwars langs de velden en kleine hutjes en koeien heen. De jongens keken hun ogen uit. Bovenop de berg hadden we een prachtig uitzicht over de rijstvelden. Uiteindelijk komen we aan bij een klein baaitje. Een prachtige plek alleen overal lag rotzooi tussen het groen. Zo zonde. Dat is overigens in alle kleine dorpjes en weggetjes buiten de toeristische gebieden een probleem. Het vuil wordt niet opgehaald dus je ziet overal tussen de planten en bomen plastic afval liggen of het wordt in brand gestoken. Het eiland is zo mooi maar zou nog zoveel mooier zijn zonder rotzooi op de stranden en in al het groen.

We hebben genoten van een net versgevangen vis en de jongens hebbben heerlijk op het strand gespeeld en in de zee. Alexander is echt een kleine vis. Waar water is, is hij. Meer onder dan boven water. Hij is dol op salto's en handstanden in alle soorten en maten. Soms houden we ons hart vast. Zijn lichaam houdt van bewegen en dat heeft hij ook echt nodig. Daarnaast vind je hem ook regelmatig turend en dromend voor de zee staan en zitten. Hij kan niet wachten om te leren surfen. In Australië gaan we dat maar eens uitzoeken of hij daar wat lesjes zou kunnen krijgen. Maurits gaat daarentegen lekker met zijn emmertje en schepje graven en bouwen. Heel terughoudend (gelukkig :-)) mbt het water. Hi begint steeds meer vertrouwen in zichzelf en het water te krijgen. Er worden nu af en toe een paar stapjes in de zee gezet aan de hand van een van ons.

4 september '17

Op maandag weer een dagje op pad. We gaan het dorpje Tenganan bezoeken. Hier wonen de 'oorspronkelijke balinezen' . Het is een Bali Agadorp. Ze houden er een aparte kosmologie en sociale organisatie op na. Bewoners moeten ofwel trouwen binnen de gemeenschap of het dorp verlaten. Ze maken mooie manden en dit is de enige plek in Zuid-oost Azië waar textiel van dubbelikat (een soort dubbelgeweven batik) wordt gemaakt. Ze doen ook veel aan hanen gevechten. We zijn rondgeleid door het hoofd van het dorp. Erg bijzonder. We mochten ook even in zijn huis kijken. Hij had felgekleurde hanen. De jongens vonden het prachtig maar ook een beetje spannend die wilde hanen in een kleine mand. Daarna door naar het 'floating palace' en het waterpaleis. Erg mooi. In het waterpaleis konden we over de stapstenen in het water lopen. Erg leuk. In het water lagen gigantische waterlelies. Echt nog nooit zulke prachtige grote bladen gezien. Bij het floating palace hebben we even als een ware toerist in een trap zeepaard gezeten en over het water gevaren en de jongens hebben de visjes eten gegeven.

Deze dag was het volle maan. Een voor de hindoes zeer belangrijke dag. Overal liepen de Balinezen in prachtige witte en gele kleding. In vele dorpen zagen we hetzelfde ritueel..jong en oud prachtig gekleed Offers van bloemen en eten dragend in grote manden in een lange stoet richting de tempel. Erg leuk en mooi om in het authentieke deel van Bali mee te mogen maken. De dag heerlijk afgesloten met een plons in het zwembad.

5 september '17

De volgende dag stond Bali Safari op het programma! Onze gids vertelde ons daar vol enthousiasme over dus die wilden wij niet aan ons voorbij laten gaan. Daar gingen we naar toe. Wat was dat gaaf! Een prachtig park met dieren die echt de ruimte hebben en die in alle eerlijkheid gelukkig kijken. We konden een bustour doen als safari maar er was ook een mogelijkheid om met een 4-wheel drive op pad te gaan met een gids en dan zouden de jongens veel dieren kunnen voeren. Dat hebben we gedaan. Echt een geweldige ervaring! Zebra's en olifanten die uit de handen van de jongens wortels eten. Nijlpaarden die gewoon in naast je auto liggen en een neushoorn die even langs komt rennen alsof het niets is. leeuwen en tijgers op een halve meter afstand. Heel erg bijzonder. Verder waren er nog verschillende shows waaronder 1 grote show waar wel 150 man aan meedeed over de geschiedenis van Bali. Prachtige kostuums en enorme indrukwekkende decors. een ware beleving. We waren allemaal erg onder de indruk van deze dag.

6 september '17

Een dagje Ubud. Richting Ubud bezoeken we een prachtige waterval. Maurits is alleen nog niet zo'n fervente loper dus de 300 treden naar beneden om ook daadwerkelijk bij de waterval te gaan zwemmen, hebben we maar even achterwege gelaten. Het uitzicht is prachtig. In Ubud lekker rondgelopen en van alles bekeken. Het was een enorm warme dag dus de jongens hadden niet zoveel puf. Even het marktje afgestruind en 2 grappige papieren draakjes voor de jongens gekocht waar ze lekker mee konden spelen en rennen terwijl wij een lekker drankje dronken. Na een intensieve dag in Ubud, lekker spelen in het zwembad van het hotel. 'S avond hadden we een ware Balinese vuurdansshow. Maurits had zich er zo op verheugd maar tegen de tijd dat de show om half 8 begon lag hij in de wagen te slapen...Alexander vond het prachtig. Een mooie laatste avond afsluiting.

7 september ' 17

Spullen gepakt en de chauffeur van onze nieuwe locatie in Lovina staat voor het hotel klaar. Een 4 uur durende reis dwars over de berg heen...heel wat keren gedacht waarom wij uit de keuze van 2 routes nu juist de berg hadden gekozen...wel even bovenop de berg een prachtig uitzicht gehad. Mooi zicht op de Gunung Batur, een vulkaan op Bali en een meer. Bij aankomst in Lovina was onze misselijkheid snel verdwenen want we kwamen aan bij een prachtige villa aan het strand. Dit was het meer dan waard. We gaan hier vast een zeker een geweldig nieuwe week tegemoet!!