Na een helse autorit vanuit Candi Dasa komen we aan in Lovina in Noord Bali. Bij het zien van onze prachtige villa ' Villa Bahagia' zijn we direct de rit vergeten. Wat een oase van rust! Heel lief personeel staat ons al op te wachten en ontvangen ons hartelijk. Wat is het hier fijn. Hier gaan we echt genieten. De jongens hebben voor het eerst allebei een eigen kamer en gaan die dan ook meteen gretig inrichten met hun knuffels en speelgoed. Ze voelen zich meteen thuis. De meisjes van het huis gaan lekker met de jongens spelen. Erg leuk. De jongens rennen vol energie rond in de tuin en sprinten het huis in om hun zwembroek aan te doen om te plonsen in het heerlijke zwembad. Wat een feestje. De hele week zal er lekker voor ons gekookt worden. Wat een verwennerij.

Elke dag werkt de tuinman vanaf 7 uur 's ochtends in de tuin. Dat is ook wel te zien want de tuin is echt werkelijk prachtig aangelegd. Een groot bloemenparadijs. De jongens vinden het heerlijk om hem te helpen. Eerst het zwembad schoonmaken en dan de planten spuiten. Soms mogen ze zelfs even knippen. Ze genieten volop. De meisjes Ilou en Komang lopen ook de hele dag door het huis en ook met hen kunnen ze lekker spelen en hen helpen. In de avond komt Ketut de bewaker. Wat een bijzondere spirituele en mooie man is dat. Elke avond gaat hij de tuin rond om wierook op te steken en bloemenoffers neer te leggen en te bidden voor een goede nacht. Heel mooi. Hij is echt gek op de jongens en zij op hem. Als Ketut aankomt dan rennen ze naar de poort om hem te omhelzen. Ze gaan samen in het donker met zaklamp op zoek naar Gecko's (soort hagedissen). Ze zijn overal te vinden. Gelukkig zijn ze onschuldig maar als er soms een voorbij schiet in het huis, dan is het toch even schrikken. Ketut geniet er zichtbaar van om met de jongens te spelen voordat hij de eenzame nacht buiten in het donker ingaat. Hij heeft een klein huisje waar hij ook kan slapen, maar we hebben de indruk dat hij daar niet veel gebruik van maakt. De jongens worden om de beurt de lucht ingegooid en opgetild. Ze gieren het uit. Wat een warme man.

Op heel Bali rijden ze rond op scooters. Om ergens te komen, moeten ze ook wel. Vanaf jonge leeftijd zie je ze al rondrijden. De jongens vinden het machtig interessant natuurlijk. Ze mogen dan ook erg stoer even samen rijden met Ketut op zijn motor en meerdere keren zitten op de scooters van de rest van de staf. Hoe stoer.

In de villa is het mogelijk om een massage te hebben. Dat gaan we dan ook zeker doen! Heerlijk even een uurtje totale rust en ontspannen. De jongens krijgen ook hun eerste massage. Zoals ze zelf zeggen vinden ze het heeeeeeerlijk!! :-) ze hebben er dan ook nog vaker een gehad. Geweldig om te zien hoe die kleine mannetjes zelf op de tafel klimmen en ontspannen gaan liggen. Je ziet aan de koppies dat ze volledig ontspannen. Weer een mooie nieuwe ervaring.

De villa ligt aan het strand. In Lovina is een 'zwart' lavastroom. Na alle gele stranden een leuke afwisseling. De zee is lekker rustig dus we kunnen er heerlijk in zwemmen. De zee is ook lange tijd ondiep dus Maurits heeft ook bedacht dat hij het aandurft om voor het eerst van zijn leven de zee in te gaan aan de hand. Hij straalt en is heel trots. Je ziet hem genieten. Er worden vele zandkastelen gebouwd en schelpen gezocht. Er lopen veel verkopers op het strand die het gezellig vinden om een praatje te maken en natuurlijk wat te verkopen. Armbandjes kan je niet genoeg hebben :-). Ze onthouden allemaal goed je naam dus de rest van de week hebben we allemaal 'vrienden' die elke dag even dag komen zeggen. Een jongen komt ook 2 keer een zakje prachtige schelpen brengen die hij speciaal voor de jongens heeft gezocht. De Balinezen zijn zo ontzettend hartelijk en warm. Iedereen is ontspannen en zie je rondlopen met een stralende lach. De jongens reageren er duidelijk op. Ze zijn enorm ontspannen en vrolijk tegen iedereen.

Het huis is zo heerlijk en ontspannen dat we hier vooral rond het huis ontspannen, spelen en genieten. Een de week dat we er zijn, begeven we ons dan ook vooral rondom de Villa. We bezoeken wel een prachtige boeddhistisch klooster Brahma Vihara Ashrama in Banjar. We steken een aantal wierookstokjes op bij Boeddha. Een erg mooie mystieke omgeving. Ook bezoeken we de hotsprings, Air Panas genaamd, ook in Banjar. Er zijn 3 warme baden. Acht gebeeldhouwde drakenkoppen spuwen groengelig zwavelhoudend water uit dat goed werkt tegen huidklachten. Het warme water wordt door de lokale bevolking als heilig beschouwd. Rond de bron is ook een tempel gebouwd. Een ochtend even rondgelopen in Singaraja. Onder andere een marktje bozocht. Onze ogen uitgekeken. Prachtige stallen met allerlei soorten fruit, groenten en offers.

Op zondag is de hele staf vrij. Alleen Ketut, de bewaker, werkt 7 dagen per week. Op zondag middag gaan we naar een erg leuke strandtent in Lovina waar je heerlijk kan eten. We hebben daar volop genoten van de verse oesters en een heerlijke visschotel gegeten. De jongens konden lekker spelen op het strand, terwijl wij konden genieten van de meest prachtige zonsondergangen.

De laatste 2 dagen ontmoeten we een leuk Nederlands gezin op het strand. Ze zitten in een villa even verderop. Ze reizen 2 maanden op Bali en hebben ook 2 jongens. De jongens spelen heerlijk met elkaar in de zee en in de zwembaden. Erg leuk!

'S ochtends vroeg om 6 uur zien we altijd vanuit onze tuin de vissersbootjes op het strand aankomen. Vissers halen hun vangst binnen met grote netten. Ook de dolfijn tochten vertrekken in kleine bootjes vanaf ons strand. De rest van de dag is het heel rustig op het strand. Sporadisch een toerist maar verder een grote oase van rust. Einde van de middag is het vervolgens weer altijd een drukte van belang op het strand. De locale bevolking gaat lekker zwemmen, voetballen of racen op de scooters. Jong en oud komen bij elkaar. Leuk om zo'n authentiek stukje Bali mee te mogen maken en ook in huis zo dicht in contact te komen met de Balinezen.

De dagen zijn voorbij gevlogen. We zijn allemaal een beetje bedroefd bij vertrek. Na een dikke knuffel, worden we door iedereen uitbundig uitgezwaaid. Wat een mooie en bijzondere week was dit!