Na een lekkere nacht in Queenstown, vertrekken we de volgende ochtend op tijd richting Hokitika. Een mooie tocht langs de westkust.

Het regent non stop in Queenstown. Wij rijden even door het stadje heen maar door de kou en de vele regen, besluiten we niet uit te stappen maar lekker door te gaan richting onze volgende bestemming. We rijden Queenstown uit en de weg leidt ons helemaal de berg op. We rijden door de bergen waar het inmiddels 0 graden is en begint te hagelen en te sneeuwen. Met de vele haarspeldbochten is het oppassen geslagen. Uiteindelijk komen we na een paar uur rijden aan bij de westkust. Hier is het weer een stuk beter. Het is droog en rond de 12 graden. Een klein zonnetje verschijnt zelfs. We genieten van het weidse uitzicht over de zee en verbazen ons over de compleet andere vegetatie. Er verschijnen zelfs palmbomen en varens in plaats van alleen maar dennenbomen en grasvelden.

We stoppen even en genieten van het prachtige uitzicht over de zee. We kunnen het strand oplopen en er is een hoge houten uitkijkpunt. De jongens genieten volop van de wind in hun haren en de spanning omdat ze hoog in de toren zijn geklommen. Na even lekker gerend te hebben, gaan we de auto weer in. We rijden langs Fox Glacier en st Josef gletsjer. We hebben mooi uitzicht op de gletsjers. In Fox Glacier zien we een speeltuintje. We stoppen meteen omdat het niet makkelijk is om speeltuintjes te vinden in Nieuw Zeeland en de jongens dat heerlijk vinden. Lekker een half uurtje spelen. Brrr wat is het fris maar de jongens zijn lekker aan het spelen dus die merken er niks van.

We vervolgen onze weg en na nog een aantal uur rijden, komen we eindelijk in Hokitika aan. Deze autorit viel qua duur flink tegen. Over een kleine 200 km hebben we ruim 8 uur over gedaan. De laatste kilometers waren aardig spannend aangezien de tank zo goed als leeg was, het lampje al geruime tijd brandde en er geen benzinestation te bekennen was. We redden het gelukkig en komen in Hokitika aan. De jongens zijn helemaal klaar met de auto en zijn dolblij dat we aangekomen zijn. We hebben een heerlijke hotelkamer. We zullen hier even een paar dagen blijven om even te aarden omdat we met name in de auto hebben gezeten en we daar allemaal wel even een beetje klaar mee zijn. We zetten onze spullen in de kamer en gaan meteen lekker naar het restaurant om wat te eten. We beginnen met een lekkere borrel en de jongens gaan rustig tekenen aan tafel. We eten lekkere verse vis en de jongens zijn blij met frietjes en een kippetje. Even spelen in de kamer en dan heerlijk slapen met het geluid van de zee als achtergrond.

De volgende dag gaan we Hokitika verkennen. Dit stadje was tijdens de goudkoorts enorm welvarend omdat er veel goud werd gevonden en de kostbare jade steen. Veel gebouwen zijn helaas niet meer in de oude staat, maar enkelen doen nog denken aan die tijd. De oude bibliotheek is van buiten nog helemaal in de stijl van 1900. Binnen is een leuk museum over de geschiedenis van Hokitika. Het gouddelfproces wordt uitgelegd en het zoeken van jade stenen. Erg leuk.

We bezoeken de jade galerieën en we gaan op het strand zelf op zoek naar een jade steen. De jongens spelen met de stenen en takken en klimmen tussen de rotsen. Heerlijk om weer even aan de zee te zijn en lekker uit te waaien. Het is donker zand, lavazand een beetje vergelijkbaar met het strand in Lovina. Inmiddels neemt de wind aardig toe en kunnen we in de wind hangen. We gaan lekker borrelen en eten. ‘S avonds lekker spelen in de kamer. Gedurende de nacht stormt het gigantisch. We liggen allemaal wakker vanwege de angstaanjagende wind en zee geluiden. De zee komt erg dichtbij. Na een brakke nacht, zijn we blij om te zien dat het de volgende ochtend is opgeklaard. De wind is gaan liggen en een klein zonnetje schijnt.

Na het ontbijt gaan we naar de speeltuin en naar het strand. We vinden weer een paar mogelijke jade stenen. We gaan naar het jadesteen atelier toe waar je jouw gevonden stenen kan laten checken op echtheid. Helaas geen jade steen gevonden..We gaan nog naar de jade galerie en kopen een paar leuke souveniers voor de familie en onszelf. De jade steen is tenslotte de geluksteen van de oude Maori’s.

Na een stormachtige nacht met weinig slaap, zijn de jongens vandaag hangerig en moe. De middag doen we rustig aan en huren een aantal dvd’s in het hotel. We gaan lekker met z’n vieren in de hotelkamer Stuart Little kijken. De jongens vinden het prachtig. Even een middagje lekker niks doen. Ook dat hoort bij reizen. Lekker eten en op tijd slapen.

Vandaag gaan we naar een oud goudstadje Shanty Town. Er is een heel stadje nagebouwd en daar kan je in rondlopen en ervaren hoe het was om in die tijd te leven. We zien een oude brandweerauto, oud ziekenhuis, juwelier, barbier, kroeg en er is een echte oude stoomtrein. We maken een tocht met de stoomtrein. Heel erg bijzonder om een tochtje te maken met de stoomtrein uit eind 1800. De jongens kijken hun ogen uit en wij vinden het toch ook wel heel erg speciaal om in zo’n oude trein te zitten.

We wandelen nog even door Hokitika en waaien uit op het strand en gaan lekker op tijd eten voordat het restaurant vol zit. In de avond pak ik weer alle spullen omdat we de volgende ochtend vroeg zullen vertrekken. We willen graag de volgende dag naar het noorden rijden. We hebben een huisje gereserveerd in Nelson.