Om half 7 vertrekken we vanuit Te Anau naar Milford Sound. In het begin hebben we nog navigatie en onze telefoon werkt nog. Op enig moment, na ongeveer een uur rijden, valt alles weg en rijden we zonder de moderne voorzieningen verder. Wat vroeger heel normaal was, geeft nu een heel gek gevoel. Het is een mooie tocht door de natuur. We rijden wel een uur lang door bossen en af en toe is er een open vlakte met enorme rotspartijen en water sijpelt van de rotsen. Inmiddels begint het weer te regenen.

op een begeven moment moeten we even voor de tunnel wachten. In de middle of nowhere, hebben ze meer dan dan 150 jaar geleden een tunnel gegraven door een enorme berg heen. Het bordje geeft aan of onze kant mag rijden of de auto's aan de andere kant van de tunnel. Wij zijn aan de beurt. We rijden door een hele oude uitgekapte tunnel heen. Brr het heeft wel iets griezeligs eerlijk gezegd. Uiteindelijk rijden we de tunnel uit en vervolgen we onze wegvis een haarspeld weg naar beneden. Overal om ons heen zien we gigantische bergen met honderd meters lange watervallen. Hoe bijzonder en eigenlijk bijna surrealistisch. Inmiddels regent het echt heel erg hard. Op de toppen van de bergen ligt sneeuw en door de regen stromen er vele watervallen van de bergen af. We boffen eigenlijk dat het zo slecht weer is want als het droog is, zie je niet zoveel watervallen. Het regent hier ruim 300 dagen per jaar. Ongelooflijk!

Na nog een tijdje rijden, verschijnt er een grote parkeerplaats bij het water. We parkeren en kleden ons warm aan. Onze regenjassen komen in Nieuw Zeeland goed van pas :-). We lopen naar de terminal toe waar de boten vertrekken. We hadden kaartjes gereserveerd voor de tocht om half 10. We zijn er om 09.10 uur dus mooi op tijd om te boarden. We gaan aan boord en vinden een mooi plekje binnen aan een tafeltje bij het raam. We krijgen tasjes mee met allerlei lekkers en een lunch. Leuk gedaan. We vertrekken stipt om half 10. Alexander vindt het meteen super leuk en wil buiten op het dek kijken maar Maurits vindt het allemaal maar spannend en is blij dat hij veilig binnen zit. We varen door de fjorden. Overal om ons heen zien we gigantische bergen en de ene waterval na de andere verschijnt. Af en toe blijft de boot echt onder de watervallen stil liggen. Ik ga zelf een keer op het bovendek staan en ervaar de kracht van het water van dichtbij. Ongelooflijk met hoeveel kracht het water naar beneden komt vallen. Erg indrukwekkend. Op een begeven moment zien we allemaal zeehonden lekker ontspannen op een rots in het water liggen.

Na een 1,5 uur stoppen we bij een drijvend vlot. Wij hebben kaartjes hiervoor geregeld en we stappen dus af. We kunnen 10 m naar beneden afdalen in het vlot en dan kan je het leven onder water bewonderen door de ramen onderwater. We zijn allerlei soorten vissen en koraal. De jongens vinden het ook maar wat spammend. Vervolgens komt een kleinere boot ons ophalen om ons het laatste stukje naar de kade te brengen. Rond 12.30 uur meren we weer aan. Het regent nog steeds erg hard maar het was prachtig om al die watervallen en fjorden te kunnen bewonderen.

We stappen in de auto en rijden weer richting Te Anau. De jongens vallen als een blok in slaap. Na ruim 2 uur rijden, komen we weer in Te Anau aan. We maken de jongens wakker en gaan lekker uitgebreid lunchen. Na de lunch nog even een kleine 3 uur de auto in richting Queenstown. Daar zullen we namelijk gaan overnachten. De jongens settelen zich lekker en gaan een filmpje kijken op hun iPad en wij genieten van het mooie afwisselende landschap. Om een uur of 19.00 komen we aan in ons hotel in Queenstown.