Na een goede vlucht te hebben gehad, landen we wel met 1,5 uur vertraging. In Nadi is het ook een uur later. Bij aankomst komt de warme wind je tegemoet. Echt tropisch! We worden hartelijk ontvangen door een aantal breedlachende zingende mannen met gitaar en schelpenkransen om en met een soort Hawaï blouse aan. Erg leuk!

Geboekte Catamaran wordt gammele speedboot door vertraging..

Aangekomen bij de organisatie waar we de reservering voor de catamaran naar het eiland Mana hebben gemaakt, begrijpen we dat we onze boot in ieder geval gaan missen. Het is zondag en einde van de middag. Het wordt nog puzzelen hoe we op het eiland kunnen komen. We willen wel graag op het eiland komen, want Maurits is de volgende dag jarig.

Uiteindelijk kunnen ze een speedboot regelen. Dat is de enige mogelijkheid. We doen het. We krijgen een mooie schelpenketting om en we worden met een busje naar een haventje gebracht. Daar ligt een nogal krakkemikkige speedboot, nou je kan beter zeggen, metalen vissersbootje met motor met vier grote mannen op ons te wachten.. slik.. gaan we hier echt in..? Ik wissel wat blikken met Chris uit en we besluiten maar positief te denken dat dit helemaal goed gaat komen. Ze ontvangen ons hartelijk met een grote glimlach en met de mededeling dat ze dit vaker hebben gedaan en ons echt geen zorgen hoeven te maken. Maurits kijkt mij angstig met grote ogen aan en vraagt nog maar een keertje of dit dan toch echt wel onze boot is.. ja lieverd.. leuk hè :-)! Ik denk alleen maar wat ben ik blij als ik hier niet groen en geel en vooral heelhuids vanaf kom..!

Maurits heeft een veel te groot zwemvest aan en duikt erin weg om onder te duiken. In het begin is de zee nog vrij rustig. Een lekker zonnetje erbij, zo gaat het best goed. Na 20 minuten begint de zee toch aardig wild te worden. Het is inmiddels einde van de middag en de zon gaat langzaam onder. Maurits vindt het ondertussen echt niet meer grappig en kijkt met 1 oog angstig boven het veel te grote zwemvest. We krijgen de mededeling dat de boottocht geen 40 minuten maar ruim een uur zal duren. Ai.. hopelijk net voor het echt donker is aan wal. Uiteindelijk zien we het eiland en we leggen goed en wel aan. Eerlijk is eerlijk we zijn erg blij dat we veilig zijn aangekomen.

We worden naar ons huisje gebracht en we gaan lekker wat eten in het restaurant want daar hebben we nu wel heel veel zin in. Er is een grote kidsclub met speeltuin dus de jongens gaan eerst even lekker schommelen en klimmen en klauteren. Na het eten zijn we allemaal vrij gaar en gaan we lekker ontspannen op het terras en de jongen gaan redelijk op tijd naar bed. Wij moeten nog aan de slag want Maurits is de volgende dag jarig. Hij wordt 3 jaar dus ballonnen en slingers mogen niet ontbreken!! Uiteindelijk alles mooi versierd en ingepakt en dan gaan we snel slapen want de kans is heel groot dat Maurits heel vroeg wakker zal zijn want hij vond het maar wat spannend.

Verjaardag maurits

Volgende ochtend worden we al vroeg wakker. De zon schijnt om 5.00 uur al volop :-). Maurits rent naar beneden en straalt bij het zien van alle slingers en ballonnen. Zijn die echt allemaal voor mij?.. zegt hij. We beginnen met zingen en hij mag al zijn cadeaus uitpakken. Wat is hij blij met zijn brandweerspullen en maaidorser. Het kan niet op. Met zijn brandweerhelm op en maaidorser en brandweerboot in de hand, lopen we het strand op. Het huisje ligt aan het strand dus heerlijk om zo wakker te worden. Prachtig die zon op de zee. Stukken van de zee kleuren azuurblauw. Erg mooi! Lekker met onze voeten door de zee wat schelpen zoeken. Oma, Ome Daniël, Daphne en oma en opa bellen nog om te zingen. Erg leuk maar Maurits is een beetje overdonderd en houdt niet zo van in het middelpunt staan. Zwijgzaam en met grote ogen aanschouwt hij het spektakel.

We gaan lekker ontbijten. We hadden een taart voor Maurits geregeld. Deze werd aan tafel gebracht door een hele groep mensen van het hotel die happy birthday zingen. Enorm leuk gedaan. Ze zingen uit volle borst en met een grote glimlach op hun gezicht. Maurits weet niet zo goed wat hij ermee aan moet. Als ze allemaal weg zijn, geniet hij in ieder geval van de chocoladetaart.

Daarna kunnen de jongens niet wachten om het grote zwembad in te duiken. Er is ook een kinderbadje dus Maurits gaat heerlijk spelen in het badje met zijn nieuwe speelgoed. Hij komt helemaal bij en tot zichzelf met zijn speelgoed. Rustig verwerkt hij even alleen al spelend alle indrukken van de ochtend. Kleine Maurits straalt weer en is weer blij. Bijzonder om te zien. Een mooie plek om je 3e verjaardag te mogen vieren.

kidsclub

Veel kinderen gaan naar de kidsclub. Van 10-12'uur, 14.00-16.00 en 19.00-21.00 uur kunnen de kinderen er naar toe gebracht worden. Ze krijgen een mooi shirtje aan en veel kindjes vinden het prachtig. Leek ons een super idee om de jongens ook af en toe naar toe te brengen. Ze hadden steeds leuke programma's. De jongens zijn een aantal keren geweest waardoor wij samen wat konden eten in de 'adults only' restaurants of gewoon lekker even een boekje konden lezen. Alexander vond het nog best leuk maar Maurits vond het gewoon echt verschrikkelijk om in een groep dingen te doen in een taal die hij niet verstond. Toen we Maurits voor de zoveelste keer overstuur ophaalde, was voor ons de lol er ook een beetje af. maurits is duidelijk niet zo'n groepsdier in tegenstelling tot zijn grote broer. De paar keer dat ze zijn gegaan, hebben ze wel een mooi diploma gekregen voor de 'earth dag' waarop ze van alles over het koraal en de natuur hebben geleerd. Ook hebben ze de op Fiji zeer populaire krabbenrace gedaan. Ze hebben een gekke hoeden avond gehouden en erg leuke gekke hoeden gemaakt. Leuk om meegemaakt te hebben en wij hebben heerlijk 2 avondjes samen gegeten, 2 uurtjes aan het zwembad met een cocktail gelegen en ik heb een ochtenden genoten van een heerlijke massage. Nog het dorpje even ingelopen en wat kleine cadeautjes gekocht.

verjaardag Dénise

Ook de verjaardag van Dénise kwam nog voorbij! 'S ochtends leuke cadeautjes gekregen van Chris en de jongens. We hebben drie mooie schilderijtjes van schildpadjes uitgezocht in een Aboriginal galerie en laten versturen per post. We hebben ze laten versturen..hopelijk gaat dat goed. Verder een paar leuke kleine tekeningen van Fiji, een van kokosnoten gemaakt en beschilderd gitaarspelen gekregen en mooie tekeningen. Chris had een cabana gehuurd waarin wij lekker die dag hebben gezeten. Compleet met ballonnen. Op een begeven moment kwamen ze ook mij daar toezingen met een lekkere taart. Erg leuk en lekker. Gezellige dag gehad. Alleen werd ik 'S middags ziek. Waarschijnlijk iets verkeerd gegeten dus de middag en avond viel wat anders uit dan gepland, maar al met al een leuke verjaardag gehad.

Heerlijk elke dag in de zee gezwommen, spelen in het zwembad en genieten van de prachtige uitzichten en zonsondergangen. veel mooie schelpen gevonden en over het strand gewandeld. Het was een aantal dagen extreem stormachtig en wat minder fijn weer, maar ondanks dat enorm genoten! Op zondagochtend vroeg kwam ons vervoer na ons volgende eiland: een watervliegtuig! Hoe gaaf is dat! Een prachtige vlucht naar de yasawi islands. Genoten van de azuurblauwe stukken in de mooie blauwe zee. Hier en daar dolfijnen in de zee zien zwemmen. Een vlucht om nooit meet te vergeten! De jongend vonden het ook prachtig! Ze vonden het maar wat stoer en helemaal geweldig dat ze met elkaar konden praten via de koptelefoon. Een hele belevenis voor ons allemaal! De vlucht gaat goed en na een spectaculaire landing op zee, worden we opgehaald in de zee door een bootje van het Octopus resort. Ons nieuwe plekje voor de komende week!